Home

'Accountant is vaag en kost teveel'

 

Nederlandse bedrijven vinden de rekening van hun accountant te hoog en onduidelijk. Ook beklagen ze zich erover dat hun accountant hen zelden wijst op mogelijkheden om kosten te besparen of werkprocessen efficiënter te maken.

Dit blijkt volgens het Financieele Dagblad uit een enquête die gisteren werd gepresenteerd over de kosten van accountants. Zestig procent van de respondenten geeft aan te stoppen met de huidige accountant, zodra een concurrent het voor 30 procent minder wil doen. De enquête is door adviesbureau Alfa Delta Compendium uitgezet onder 2200 cfo's en financieel directeuren.

Prijzenslag
De Nivra-discussie stond in het teken van de prijzenslag onder accountants. Die is met name uitgebroken op de gemeentelijke markt. De beroepsvereniging heeft hierover al eerder haar bezorgdheid geuit. De kwaliteit van de controle zou in het gedrang kunnen komen als accountants onder hun kostprijs gaan werken.
Arie Hak, voorzitter van de vereniging voor kleinere accountantskantoren SRA, zegt dat de prijzenslag ook al merkbaar is in het midden- en kleinbedrijf. 'Het bed wordt flink opgeschud. Ik maak het mee dat concurrenten 50 procent zakken met hun offertes.' Zijn eigen kantoor gaat daar niet in mee, aldus Hak, 'ook al verlies ik dan soms klanten'.

Weet wat je krijgt
'Je moet wel goed begrijpen wat je krijgt voor die lagere prijs', waarschuwt financieel bestuurder Boudewijn Beerkens van uitgeversconcern Wolters Kluwer. 'In een vorige functie heb ik een accountant meegemaakt die 50 procent korting gaf op de controlerekening. Toen hij de opdracht eenmaal binnen had, bleken er zo veel onvoorziene extra werkzaamheden bij te komen, dat we uiteindelijk weer op het oude bedrag uitkwamen.'

Service
De accountants verschillen onderling van mening over de service die een accountant hoort te bieden. SRA-voorzitter Hak: 'Voor adviezen over kostenbesparingen word ik niet ingehuurd.' KPMG-bestuurder Wim van Hulsenbeek is het daar niet mee eens. 'Als de accountant een onhandig bedrijfsproces ziet, dan vind ik dat hij de klant daarop moet wijzen.'

 

Bron: Het Financieel Dagblad

Terug naar Nieuwscategorie Diversen

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.