Home

Bedrijven klagen steeds meer over banken.

 

De dienstverlening van banken aan zakelijke klanten verslechtert door reorganisaties en uitbesteding van ondersteunende diensten. Dat blijkt maandag uit de Bank van het jaar-enquête van Het Financieele Dagblad en een adviesbureau.

ABN Amro, ING en de Rabobank scoorden lager dan vorig jaar.
Fortis, dat als enige nauwelijks veranderingen in de bedrijfsvoering zou hebben doorgevoerd, haalde met een 7,8 het hoogste cijfer. De andere drie banken hebben taken uitbesteed of zijn begonnen met 'outsourcing' en nieuwe IT-systemen.

Rotte service
Rabobank-bestuurder Hans ten Cate denkt dat de lagere waardering van zijn bank te wijten is aan fusies van lokale banken. De bank besteedt vooralsnog geen diensten uit. 'Hoe meer outsourcing, hoe meer callcenters, hoe rotter de service.'
Directielid van ABN Amro Wietze Reehoorn erkent in het ochtendblad dat de ingrepen effect hebben op de dagelijkse dienstverlening, zoals het betalingsverkeer. 'Met outsourcing proberen we schaalvoordelen te behalen en de klanttevredenheid te verbeteren, maar bij het opzetten loop je soms tegen problemen aan.' ABN Amro is marktleider op de zakelijke markt met driehonderdduizend klanten.

Kwaliteit
Fortis wil zijn IT-systemen gaan reorganiseren, maar verwacht niet dat de klanttevredenheid hier de komende jaren sterk onder lijdt. De enquête is voor de vierde keer gehouden. Bedrijven met een omzet van meer dan tien miljoen euro is gevraagd naar hun mening over de kwaliteit van hun bank.

 

Bron: Elsevier

Terug naar Nieuwscategorie Diversen

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.