Home

Bedrijfsleven draait op voor verlaging van BPM.

 

Het is de vervoerssector en de werkgeversorganisaties in het verkeerde keelgat geschoten dat het bedrijfsleven de dupe dreigt te worden van de verlaging van de aanschafbelasting op personenauto’s (bpm).

In een brandbrief aan de Tweede Kamer hekelen de brancheorganisaties EVO, TLN en KNV het feit dat het kabinet volgens de schrijvers 'de bedrijfsauto als kop van Jut gebruikt', terwijl was afgesproken dat de kilometerbeprijzing lastenneutraal zou plaatsvinden, dat wil zeggen zonder extra kosten voor het bedrijfsleven. 'Verlaging van bpm moet volledig op de personenauto worden verhaald', aldus de organisaties.

Vijf jaar achtereen een verhoging
Volgens de plannen van het kabinet dreigt de motorrijtuigenbelasting op bedrijfswagens vijf jaar achtereen te worden verhoogd. Ook VNO/NCW, MKB-Nederland, RAI Vereniging en Bovag hebben zich achter het protest geschaard, schrijft De Telegraaf. Volgend jaar wordt de aanschafbelasting op personenauto’s (bpm) verlaagd.

Motorrijtuigenbelasting Omhoog
Tot grote verbazing van het bedrijfsleven heeft het kabinet besloten om de verlaging van de bpm te financieren door de motorrijtuigenbelasting te verhogen voor alle voertuigen. 'Echter, bestel- en vrachtauto’s betalen helemaal geen bpm, omdat de bpm een luxebelasting is. Voor bestel- en vrachtauto’s gaat het hier dus om een regelrechte lastenverzwaring zonder dat daar iets tegenover staat', verwoordt Loes Spaander van de EVO de kritiek van het gezamenlijke bedrijfsleven.

 

Bron: Zibb.nl

Terug naar Nieuwscategorie Diversen

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.