Home

Sociaal netwerk bepaalt groei onderneming.

 

Niet het beste idee, maar de kracht van het sociaal netwerk is bepalend voor de groei van een jonge onderneming. Dat concluderen twee onderzoekers van de Rotterdam School of Management.

Erik Stam en Wim Hulsink legden hun bevindingen vast in het boek 'Ondernemen in netwerken', waaraan ook docent Dick Manuel meeschreef. Verder zijn er adviezen in opgenomen van netwerkspecialisten uit de Benelux.

'Familie, fools en friends'
Een goed sociaal netwerk is volgens de onderzoekers een belangrijke aanvulling op de kwaliteiten die de kersverse ondernemer bezit. Al is het alleen maar vanwege de naamsbekendheid. Als voorbeeld noemen zij in het Financieele Dagblad het computerbedrijf Baan. 'Toen het bedrijf Boeing eenmaal als klant had, volgden de vele anderen. Dat is nog eens wat anders dan de 'familie, fools en friends' waarmee starters zich doorgaans omringd weten.

Uit de gratie
De schrijvers benadrukken dat een goed netwerk niet per se een groot netwerk moet zijn. 'Wanneer dat grote netwerk uit de gratie valt, zoals gebeurde rondom Newconomy van Maurice de Hond, zullen ook mensen daarbuiten je beschouwen als loser', zegt Stam. Hulsink onderscheidt verder 'strong ties en weak ties'. Hij wijst erop dat de ogenschijnlijk 'zwakke' banden, zoals contacten die zijn opgedaan op beurzen, toch belangrijk zijn voor bijvoorbeeld de ondernemingsdrang en innovatie. Sterke banden, zoals familiebanden, kunnen juist beklemmend werken.

 

Bron: Financieel Dagblad

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.