Home

Databank ontmaskert slechte debiteuren vooraf.

 

Kleine en middelgrote bedrijven kunnen zich beter en gratis beschermen tegen wanbetalers. In een nieuwe databank kunnen bedrijven beoordelingen geven en lezen over elkaars betaalgedrag.

'De huidige trend is dat facturen steeds langer blijven liggen. Er komen kennelijk steeds meer bedrijven die wel snel spullen willen hebben, maar moeilijk kunnen betalen.' Lieuwe Helmus, de initiatiefnemer van de databank, heeft inmiddels beoordelingen van tienduizenden bedrijven op betaalgedrag.nl gezet. Met behulp van deze databank kunnen ondernemers lange incassoperiodes voorkomen en verliesgevende relaties vermijden.

Betrouwbaar
Helmus benadrukt dat het geen zwarte lijst is. 'Van de zomer was er veel ophef over wanbetalervandedag.nl, maar dit werkt totaal anders. Hier beoordelen bedrijven elkaar op hun betalingsgedrag. Als je goed betaalt, kun je daar als bedrijf zelfs van profiteren. Ik hoorde laatst een verhaal over een visgroothandel, die opdrachten kreeg van onbekenden. Een goede beoordeling in ons systeem bleek een extra argument om juist daar te bestellen.'

Kredietrapporten
Ondernemers die de databank gebruiken, hoeven minder snel naar een regulier kredietbureau te stappen. 'Bovendien is het bij kleinere orders meestal niet interessant om zo'n bureau in te schakelen. De kosten verdien je bijna niet meer terug.'
Bedrijven doen er volgens Helmus heel veel aan om te verkopen en te leveren, maar debiteurenbeheer schiet er vaak bij in . 'Dan denken ze: we hebben toch nog een incassobureau achter de hand, maar als ze zo'n kantoor inschakelen zijn ze veel duurder uit dan wanneer ze zelf achter hun betalingen aan gaan.'

 

Bron: ANP

Terug naar Nieuwscategorie Diversen

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.