Home

Overdaad aan hightech jaagt klanten weg.

 

De Koreaanse bedrijven Samsung en LG hebben zich ontwikkeld van naäpers tot leiders in technologie. De vraag is of de klanten hun nieuwste snufjes nog wel kunnen en willen bijhouden.

'Onderzoek en ontwikkeling is cruciaal in de hightechbusiness. We moeten steeds nieuwe producten ontwikkelen om de concurrentie voor te blijven', zegt topman Yun Jong-yong van Samsung. Hij leidde zijn bedrijf de afgelopen jaren van producent van doorsnee spullen naar voorloper op het gebied van design en technologie.
Concurrent LG maakte een vergelijkbare ontwikkeling door, maar is nog niet zo ver als Samsung.

Kruispunt
Beide bedrijven worden nu geconfronteerd met een dilemma. Ze richten zich op de bovenkant van de markt met nieuwe producten, maar klanten lijken de toename van mogelijke toepassingen van mobieltjes niet te willen. Bovendien zijn de markten in de rijke landen verzadigd en is de groei vooral te halen in de opkomende markten.
'Het is soms moeilijk om marktonderzoek te doen, want klanten weten niet wat ze willen. Meestal moeten wij maar bepalen hoe deze producten van nut kunnen zijn voor gebruikers', zegt Lee Hee-gook, verantwoordelijk voor de technologische ontwikkeling bij LG. 'We weten niet hoeveel mensen tv op hun mobieltje willen kijken', zegt Yun.

Alles in een
Bellen, fotograferen, internetten, video's opnemen en afspelen: Yun weet zeker dat er apparaten komen die alle toepassingen in één apparaat verenigen. 'De vraag is alleen hoe goed mensen het gaan gebruiken.'
Beide bedrijven investeren daarom fors in research en ontwikkeling in een hoogst onzekere markt. 'De afgelopen drie jaar hebben de kosten voor de productie van plasmaschermen jaarlijks met 30 procent verlaagd, maar de verkoopprijs ging nog harder naar beneden. We hebben anderhalf miljoen van die tv's verkocht, maar dit levert nauwelijks winst op. Op termijn blijven er maar twee à drie producenten over. De rest is weg', voorspelt Lee in de Financial Times.

 

Bron: Zibb.nl

Terug naar Nieuwscategorie Diversen

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.