Home

Lenovo start in Nederland op zakelijke markt.

 

De Chinese computerfabrikant Lenovo gaat in Nederland agressiever concurreren met bedrijven als Dell en Hewlett-Packard. De IBM-computerdivisie die vorig jaar in Chinese handen kwam, hoopt ook bij zelfstandige ondernemers voet aan de grond te krijgen.

'We kunnen nu competitiever werken door lagere kosten', aldus voormalig IBM-directeur Hans van den Broek. Sinds 1 augustus is Van den Broek de baas over de activiteiten van Lenovo in Nederland en België.

Weinig verandering
In de eerste maanden veranderde er weinig met de komst van het Chinese bedrijf, maar tegenwoordig zijn de invloeden goed merkbaar. Lenovo zet bijvoorbeeld sinds kort ook producten op de Europese markt die het helemaal zelf heeft ontwikkeld. Met deze computers, waarop bekende IBM-merknamen als ThinkPad ontbreken, wil Van den Broek vooral de kleine ondernemingen veroveren. 'De eerste tijd hebben we ons bezig gehouden met het informeren van onze 1200 businesspartners', stelt hij. 'De belangrijkste boodschap was dat er weinig zou veranderen.'

Naamsbekendheid
De Lenovo-directeur gaat de komende tijd energie steken in versterking van de aanwezigheid op het internet en in computerwinkels om in eerste instantie de kleine ondernemers beter te kunnen bedienen. De consumentenmarkt is nog een brug te ver, zegt Van den Broek.
'Ik verwacht niet dat je ons daar binnen een of twee jaar ziet. Je moet niet vergeten dat IBM dit terrein begin jaren negentig al heeft verlaten omdat het niet meer kon opboksen tegen bedrijven als Compaq en Hewlett-Packard. We komen er wel steeds dichter bij. Bij de kleine ondernemingen zie je bijvoorbeeld duidelijk een consumentengedrag. Deze ondernemer wil de computer bij aankoop gelijk mee naar huis nemen en is dan al tevreden met service op afstand. Dat kunnen wij bieden.'

 

Bron: ANP

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.