Home

Positief kritiek geven.

 

Commentaar geven is gemakkelijk, goed kritiek geven een kunst. Zes tips om opbouwend en constructief te zijn.

1. De ik-boodschap
Als u kritiek heeft op de werkwijze van een medewerker, benader de werknemer dan vanuit uzelf. ‘Ik vind jouw houding niet zo enthousiast’. U valt niet meteen uw werknemer aan, dat wekt aversie op. De ontvanger kan zelf aanvoelen of hij iets met de kritiek kan, of dat deze thuishoort bij u als boodschapper.

2. Wees duidelijk
Voeg aan kritiek meteen toe wat u wél gewenst vindt. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind jouw houding niet zo enthousiast, ik zou graag zien dat jij meer interesse toonde in het bedrijf.’ Dat kunt u aanvullen door aan te geven hoe die interesse tot uiting zou kunnen komen. Door bijvoorbeeld op tijd te komen, niet als eerste weg te gaan of met meer ideeën te komen. Kortom: wees duidelijk in uw kritiek en wat de medewerker moet doen om die kritiek om te buigen naar gewenst gedrag.

3. Een beetje humor
Kritiek krijgen is niet leuk. Maak het daarom niet zwaarder dan nodig is. Houd het luchtig en voeg (mits u dat kunt) een vleugje humor toe. Kijk daarbij wel uit: humor moet authentiek zijn en aansluiten bij het gevoel voor humor van de ontvanger. En pas het subtiel toe, het gaat tenslotte om de kritiek en niet om het grapje.

4. Directief
Soms is het noodzakelijk dat u directief bent. Bijvoorbeeld bij een medewerker die non-stop te laat komt en daar slechte smoezen voor aandraagt. U kunt aangeven dat u wilt dat uw personeel op tijd binnenkomt. Geef daar dan ook een vervolg aan. Laat de medewerker zich elke ochtend om negen uur bij u melden. Dat is behoorlijk directief, maar daar is niets op tegen. Als u ook maar complimenten uitdeelt bij gewenst gedrag.

5. Mondeling
Kritiek over het functioneren van een medewerker geeft u altijd mondeling, nooit schriftelijk. Woorden komen op papier harder aan en u onthoudt de medewerker elke vorm van repliek. Dat werkt demotiverend. Geef altijd uw kritiek met passende non-verbale communicatie; durf de medewerker in de ogen te kijken. Wees eerlijk en duidelijk.

6. Nooit waar anderen bij zijn
Bekritiseer een medewerker nooit waar anderen bij zijn. Dat kan pesterijen door collega's veroorzaken.

 

Bron: Zibb.nl

Terug naar Nieuwscategorie Personeelszaken

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.