Home

Tevreden werknemers zijn niet creatief.

 

Niet de tevreden, maar juist de ambivalente werknemers zijn goed voor de zaak. Hoe gemengder de gevoelens over werkervaringen, hoe creatiever het denkvermogen.
Mensen die zowel positieve als negatieve gevoelens ervaren over hun werksituatie, zijn creatiever dan de minder gevoelige, tevreden collega’s.

Gemengde gevoelens
Gemengde gevoelens geven namelijk een signaal dat er iets ongebruikelijks aan de hand is. Ambivalente mensen schakelen daarop hun creatieve denkvermogen in dat ongebruikelijk associaties oproept. Zij presteren significant beter op creatieve taken. Dit blijkt uit onderzoek van Christina Ting Fong, assistent-hoogleraar aan de Business School van de University of Washington. Erg gelukkige of juist verdrietige mensen blijken niet tot creatieve oplossingen op de werkplek te komen.

Erkennen
'Door de complexiteit van veel bedrijven, roepen werkervaringen vaak gemengde gevoelens op bij werknemers', aldus Fong op Managersonline. 'In plaats van aan te nemen dat ambivalentie negatief is, moeten managers juist erkennen dat emotionele ambivalentie ook positieve consequenties heeft en dat de onderneming daarvan kan profiteren.'

Voorbeeld
Volgens Fong kunnen managers een voorbeeld nemen aan de bijzondere werkomgevingen van bedrijven zoals het Amerikaanse ontwerpbedrijf Ideo en Walt Disney. 'De fietsen die aan het plafond hangen bij Ideo en de kleurrijke, informele omgeving bij Walt Disney kunnen ertoe bijdragen dat werknemers al hun creatieve vaardigheden aanwenden en met nieuwe en innovatieve ideeën komen.'

 

Bron: Zibb.nl

Terug naar Nieuwscategorie Personeelszaken

| Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer | ©2006 Regicon B.V.