U ontvangt deze e-mail omdat u daarvoor bent aangemeld bij Regicon.
Als deze e-mail onleesbaar is, klik dan hier.

    2 April 2007 / Jaargang 3 - nummer 7

Regiconsult - Personeel? Gek word je er soms van!

Als een bedrijf groeit komt op een zeker moment de vraag; 'Ga ik door met groeien en neem ik personeel aan of blijf ik het in beperkte omvang zelf allemaal doen?'.

Een vraag waar velen eenvoudig overheen stappen, want groei is groei en dat is altijd goed. Op zichzelf geen vreemde gedachte, ware het niet dat er nogal wat overwegingen zijn. Enerzijds is er direct de gedachte aan de kosten die personeel met zich meebrengt, loonkosten, reiskosten, pensioenkosten en wat al niet meer. Dat is iets wat de meeste ondernemers zich wel kunnen indenken, al schrikken ze vaak van de werkelijke kosten die een personeelslid per productief uur uiteindelijk kost. Niettemin worden bijkomende kosten zoals een ARBO-dienst, een salarisadministratie en een verzuimverzekering vaak vergeten door ondernemers. Terwijl die kosten over het algemeen niet gering zijn! Een goede opsomming van de totale werkelijke kosten van personeel is dus een must.

Een ander aspect is het kwaliteitsaspect en de motivatie van personeel. De kwaliteit die vele ondernemers voor hun eigen organisatie en hun klanten nastreven, vereisen nogal wat inspanning en denkwerk. De gedachte dat personeel dat net zo inziet en beleeft als de ondernemer zelf en zich daar minstens zo voor inzet is vrij naïef. We kennen per slot van rekening allemaal de situatie waarin we tot diep in de avond - en soms zelfs de nacht - nadenken en doorwerken voor onze klanten en dus voor ons eigen bedrijf. Personeel daarentegen heeft veelal de neiging om de overeengekomen contracturen werkzaam te zijn en meerdere uren bij voorkeur uit te laten betalen inclusief een overwerkfactor. Daarnaast is het zo dat personeel over het algemeen bij het passeren van de drempel naar buiten geen moment meer stilstaat bij de belangen van hun werkgever en diens klanten. Gek genoeg realiseren ze zich niet dat het behoud van de klanten in het belang is van hun werkgever en daarmee direct hun belang dient. Zonder klanten zouden ze immers al snel zonder werk komen te zitten. Natuurlijk zijn er personeelsleden die hier op een andere wijze mee omgaan, maar de hiervoor door mij geschetste situatie zal velen maar al te bekend voorkomen. Hoe dit nu te veranderen?

Het begint bij de selectie van personeel, wat heeft iemand in zijn of haar mars en sluit dat aan op de functie. Een overgekwalificeerd persoon aannemen leid onherroepelijk tot een vroegtijdig vertrek, omdat diegene zich vaak maar al te snel kan verbeteren. Iemand op een te laag salaris aannemen leidt tot precies hetzelfde. De onzichtbare kosten leiden door dit soort acties flink toe voor het bedrijf in kwestie, want een nieuw personeelslid vereist iedere keer weer een inwerkperiode inclusief fouten en een lagere productiviteit. Neem dus de juiste persoon aan voor een functie, dat is voor het bedrijf en de klanten het beste. Liever iemand die zeer gemotiveerd is en nog veel moet leren, dan iemand die alles al kan maar waar geen beweging in te krijgen is.

Belangen en motivatie zijn uiteindelijk het sleutelwoorden in elke situatie. Als de wereld bekeken wordt door de belangen-bril, dan wordt ineens duidelijk wat andere personen en partijen beweegt of in beweging kan krijgen. Tracht daarom eerst de belangen van je bedrijf op een rij te zetten en vervolgens de belangen van je klanten. Dan heb je al snel een helder beeld van wat je nodig hebt om die belangen allemaal te kunnen dienen. Een weinig dynamische werkplek moet je dus niet opvullen met een uiterst ambitieus persoon, dat gaat onherroepelijk fout. Andersom geldt uiteraard precies hetzelfde. Motivatie ligt hier dicht tegenaan, want wat moet je aan met een ongemotiveerd persoon? Inzetten op een niet erg motiverende functie lijkt het meest voor de hand liggend, al ontkennen we allen graag dat dergelijke functies bestaan.

Wilt u weten wat Regicon voor u kan betekenen? Wilt u dat wellicht combineren met een gratis bedrijfsscan?
Neem dan vrijblijvend contact op; Regicon-mail of via 0521 - 52 04 68.

De Gratis Regicon - Bedrijfsscan

Regicon begrijpt dat ondernemers beperkte mogelijkheden hebben om een adviseur in de arm te nemen. Daarnaast hoeft niet iedereen te weten hoe het uw onderneming vergaat.

Daarom werkt Regicon met een gratis bedrijfsscan van een halve dag, waarbij Regicon garant staat voor geheimhouding.
Gedurende deze halve dag wordt in een hoog tempo uw organisatie met u besproken en wordt een uitgebreide checklist gevolgd. Aan het einde van de checklist is een beeld ontstaan waar uw onderneming precies staat en wat verbeterd zou kunnen worden.

Of u daarna met Regicon zaken wenst te doen is dan aan u. Indien u ervoor kiest dat wel te doen, weet u zich verzekerd van een zeer breed georiënteerde adviseur met de nodige opleidingen en ervaring.

Doe u zelf een plezier en doe deze gratis bedrijfsscan, u bent tot niets verplicht.

Kent u collega's of kennissen die u kunt verblijden met de Regicon - Nieuwsbrief? Geef ze hier dan voor op of vertel ze erover.

Met vriendelijke groet,

Remco Foppen
Regicon B.V.

 
 

HEEFT U ALLES ONDER CONTROLE? LAAT U BIJSTAAN DOOR EEN EXPERT.

Regicon B.V., Rentmeester 22, 8332 GR, Steenwijk
E-mail: info@regicon.nl
Telefoon: 06 - 25 07 16 86
Fax: 0521 - 52 04 19

Copyright 2007 Regicon B.V.